"Näyttävä koulu kustannustehokkaasti"
Vanha koulu oli homeessa ja uusi tarvittiin tilalle – näinhän ne kouluhankkeet usein lähtevät liikkeelle. Neljä vuotta tämä prosessi kesti kokonaisuudessaan ja paljon tehtiin yhteistyötä jo suunnitteluvaiheessa. Aluksi koululla suoritettiin pedagoginen toiminnan kuvaus, eli kartoitettiin tilat ja toiminnallisuudet ja laadittiin sen pohjalta tarjouspyyntö.
Siklan tarjoama ratkaisu oli kokonaisuudessaan paras; kustannustehokas, toimiva ja moderni. On hieman yllättävääkin, kuinka kustannustehokkaasti näin näyttävä koulu pystytään tekemään, kun koulun toiminnassa noudatetaan uutta opetussuunnitelmaa ja rakennuksen suunnittelu tehdään hyvin. Opettajat osallistuivat suunnitteluvaiheessa toiminnankuvaukseen ja olivat mukana pitkin projektia.
Vaikka tämä koulu on hurjan näyttävä, budjetti tai aikataulu eivät silti paukkuneet missään vaiheessa. Se on tietysti kunnan näkökulmasta tärkeää. Meille koulun henkilökunnalle kuitenkin on tärkeintä, että oppilaat viihtyvät täällä. Juuri äskettäin yksi oppilas sanoi, että tuntuu kuin olisi päässyt vankilasta, kun päästiin vanhoista tiloista tänne. Kyllähän tuo toteamus varmasti hyvin kuvaa tätä muutosta oppilaan näkövinkkelistä.
Kuinka rakennamme kouluja
Rakennamme kouluja vuokramallilla tai kokonaisvastuu-urakkana koko Suomen alueella. Hyvä ja kestävä lopputulos saavutetaan, kun koulu kehitetään yhdessä käyttäjien ja parhaan kumppanuusverkoston kanssa. Suunnittelemmekin jokaisen koulun yhdessä asiakkaan ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa ja hyödynnämme suunnittelussa käyttäjätutkimustemme antamaa tärkeää tietoa. Lopputuloksena syntyy kouluympäristö, joka on pitkäikäinen, oppimiseen kannustava ja täysin käyttäjilleen räätälöity kokonaisuus.
Lue lisää rakentamisesta vuokramallilla >>
Lue lisää rakentamisesta KVR-mallilla >>
Kaiken toimintamme keskiössä ovat tilojemme käyttäjät. Haluamme tuottaa parempia käyttäjäkokemuksia oppilaille, opettajille ja koulun koko henkilökunnalle. Ajattelemme palvelu- ja suunnitteluprosessissamme tilassa opiskelevia ja työskenteleviä ihmisiä – tilojemme loppukäyttäjiä. Heidän päivittäisen arkensa ja työntekonsa helpottaminen on viihtyvyyden lisäksi suunnittelussamme tärkeimmällä sijalla. Siksi kuuntelemme käyttäjiä herkällä korvalla koko rakennuksen elinkaaren ajan.
Hirsirakenteinen koulurakennus Luovi ammattiopistolle Rovaniemelle oli jo toinen Luovin oppilaitos, jonka olemme saaneet rakentaa.
TUTUSTUAmmattiopisto Luovi, Seinäjoki – Koulusuunnittelua käyttäjien erityistarpeet huomioiden
TUTUSTU



Toimintamalli
1. Tarve
Voimme auttaa kuntaa heti tarpeen syntyessä, vaikka varsinaista kilpailutusta ei ole vielä aloitettu. Voit kysyä meiltä asiantuntijan näkemystä oikeaan ratkaisuun ja laatia tarjouspyynnön sen pohjalta.
2. Kilpailutus
Sikla osallistuu kunnan tekemään palveluntarjoajien kilpailutukseen ja kokoaa asiakkaalle tarjouksen, joka vastaa täysin sekä kunnan että tilan käyttäjien tarpeita.
3. Varsinainen toteutus
Kilpailutuksen jälkeen alkaa varsinainen toteutus. Käymme läpi suunnitelman yksityiskohdat ja aloitamme yksilöllisen, terveellisen ja opetussuunnitelman mukaisen koulun rakentamisen avaimet käteen -toteutuksena.
4. Valmis
Rakennamme kohteen aina pintojen viimeistelyä myöten valmiiksi, joten käyttäjät saavat ryhtyä muuttopuuhiin heti avaimet käteen saatuaan. Laadukkaasta ja terveellisestä kohteesta hyötyy myös ympäristö, sillä se tuo pitkäaikaista lisäarvoa alueelle.
”Vaikka tämä koulu on hurjan näyttävä, budjetti tai aikataulu eivät silti paukkuneet missään vaiheessa. Se on tietysti kunnan näkökulmasta tärkeää. Meille koulun henkilökunnalle kuitenkin on tärkeintä, että oppilaat viihtyvät täällä.”
”Kun tila on hyvin suunniteltu, myös erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat voivat toimia näinkin avarissa tiloissa. Luokkien väliin on esimerkiksi suunniteltu pieniä tiloja, joihin voi mennä, jos tarvitsee omaa rauhaa. Opiskelijoissa huomaa kyllä eron, he ovat nauttineet uusista tiloista.”
”Olemme todella tyytyväisiä! Rakennusprosessissa huomioitiin käyttäjien mielipide. Minulla ei tule mieleen mitään sellaista toivetta, mitä ei olisi pystytty toteuttamaan.”
”Suurin osa palautteesta on ollut hyvää. Rakennus valmistui ajoissa. Mitä seurasin rakentamista sivusta, kaikki näytti pelittävän.”



