Loppukäyttäjätasolle viety asiakastyytyväisyyden selvittäminen on strateginen valinta, joka tuo tulosta.
– Siklan etuna on nopeus: saamme asiakkaalle hyvinkin nopeasti valmiit luonnoskuvat ja havainnekuvat, joista asiakas pystyy konkreettisesti hahmottamaan tilojemme visuaalisen ilmeen, ja näkee myös käytännössä pohjaratkaisua. Niiden pohjalta on helppo lähteä viimeistelemään ratkaisut vastaamaan täydellisesti asiakkaan toiveita. Se säästää huomattavasti
asiakkaan aikaa ja vaivaa, toteaa Siklan myyntipäällikkö Jaakko Pietiläinen.
– Käyttäjälähtöisyys on toimintamme lähtökohta, joten pyrimme vastaamaan kaikkiin tilaajan tarpeisiin erilaisilla ratkaisumalleilla. Tarjoamme sekä vuokratiloja että omia tiloja riippuen asiakkaan tarpeesta ja tilanteesta, se on tänä päivänä välttämättömyys.
Siklan tuotanto koostuu niin toimitilojen kuin myös hoivakotien, koulujen ja päiväkotien sekä asunto-osakeyhtiöiden rakennuttamisesta.
Strategisena valintana parempi käyttäjäkokemus
– Käyttäjäkokemusta pyrimme kehittämään jatkuvasti käynnissä olevilla käyttäjähaastatteluilla, kertoo Siklan konsernijohtaja Janne Nieminen.
– Suunnittelumme keskiössä on aina tilan lopullinen käyttäjä – siis esimerkiksi asiakkaan asiakas, ja vaikkapa koulurakennusprojekteissa lapsi, opettaja tai siistijä. Käyttäjäkyselyissä tiedustelemme rakennuksen toimivuuteen liittyviä näkemyksiä. Puutteista otetaan opiksi ja suoritustamme kehitetään koko ajan.
Vastuullisuus on asia, jota tämän päivän yritysmaailmassa ei voida enää sivuuttaa.
– Meillä vastuullisuutta lisäävät esimerkiksi omat puuelementtitehtaamme Limingassa ja Siikalatvassa sekä elinkaariajattelu. Ekologinen, kotimainen puu rakennusmateriaalina
on käytössä valtaosassa kohteistamme. Kun elementit tulevat omilta tehtailtamme, kaikki langat ovat omissa käsissämme.
Aina ei kannata rakentaa uutta rakennusta. Siklan tuotantoon kuuluu myös siirtokelpoisten rakennusten suunnittelu ja toteutus. Pietiläisen mukaan siirtorakennusta kannattaa harkita
erityisesti silloin, kun yrityksen tai tuotantotilan toiminnalle on nähtävissä selvä toiminta-aika, kuten esimerkiksi kaivosteollisuudessa, tai esimerkiksi kunnissa väestörakenteen ja tilatarpeiden muuttuessa. Siklan toteuttamia siirtorakennuksia voidaan uudelleenkäyttää sellaisenaan, tai niiden käyttötarkoitusta voidaan muuttaa.
– Vaikka pääkonttorimme ja elementtitehtaamme ovat pohjoisessa Suomessa, toimimme koko maassa. Asiakaskuntaamme kuuluu niin kuntia kuin suuria kaupallisia toimijoitakin, kuten Kamux, SAKA ja Suomen Autohuolto. Avaimet käteen -periaatteella toimivat projektimme toteutuvat kustannustehokkaasti ja laadukkaasti, sillä suunnittelu- ja toimitusketjun
osat tulevat pääsääntöisesti saman katon alta, toteaa Pietiläinen.
Artikkeli ilmestynyt HS Business News -julkaisussa 2.10.2021.
Toimitilojen suunnittelu ja rakentaminen käyttäjälähtöisesti on yksi Siklan päätoimialueista. Asiakaslähtöisenä toimitilarakentajana Sikla on kuunteleva ja tarvelähtöinen kumppani. Toimitilarakentamisen kulmakivenä on aina asiakkaan liiketoiminta ja sen kehittäminen.
Lue lisää: